Designers, advocaten, IT’ers, muzikanten, copywriters, boekhouders, notarissen en noem maar op. Ze kunnen allemaal wel inpakken. Tenminste, als we specialisten op het gebied van artificial intelligence (AI) mogen geloven. Hoe komen ze daarbij? Waarom heeft iedereen het over de AIrevolutie? En wat kun jij ermee?
TEKST: FREEK VAN DER ZWET
DIT VERANDERT ALLES
Stel je voor: over vijf minuten wordt het internet voor altijd afgesloten. Gaan alle smartphones op zwart. Wat betekent dat voor je werk? Welke invloed heeft het op je leven? En misschien nog wel belangrijker: hoe kom je straks weer thuis zonder Google Maps?
In de afgelopen decennia hebben een paar heel grote en een heleboel kleine technologische doorbraken onze wereld stap voor stap compleet veranderd. Als we de experts mogen geloven, staan we aan het begin van een nieuwe digitale revolutie. En de vaart zit er meteen al goed in, doordat techbedrijven wereldwijd miljarden in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie pompen. En dan met name in het onderdeel ervan dat menselijk gedrag uitstekend kan voorspellen en nadoen.
Neem generative artificial intelligence. Het schrijft code, maakt teksten, genereert zelf levensechte afbeeldingen, video’s, voice-overs en muziek. Daarnaast kan het in een paar seconden documenten samenvatten, conclusies trekken uit rapporten, planningen samenstellen, gegevens in Excel-sheets gieten, hier automatisch een presentatie van maken en nog veel meer. In andere woorden: deze technologie heeft de potentie om heel veel mensenwerk over te nemen. Voor ongeveer alles wat we achter een computer doen, verschijnen in hoog tempo AI-toepassingen. En experts voorspellen dat ze tot enorme veranderingen in elke denkbare branche zullen leiden. Zo vroegen wij Vijay Kanhai, futurist en AI-consultant van kan-ai.com, welke impact kunstmatige intelligentie op bedrijven gaat maken. En zijn antwoord klinkt even bezopen als ontnuchterend:
“Eigenlijk is het heel simpel. De komende jaren zullen er twee soorten bedrijven ontstaan. Bedrijven die AI omarmen en bedrijven die worstelend ten onder gaan. Wat wil je, als er tools zijn waarmee je in één klap halve afdelingen automatiseert of de output van je medewerkers vertienvoudigt. Wie AI effectief weet in te zetten, zal concurrenten te snel en te slim af zijn.”
ZET DE KNOP OM
Kunstmatige intelligentie lijkt uit te groeien tot een absolute gamechanger. Gelukkig is de AI-race in het mkb nog maar net begonnen. Als je nu instapt, ben je er dus op tijd bij. Veel bedrijven zullen de kat nog een tijdje uit de boom kijken. Veranderingen – en zeker grote – roepen nu eenmaal weerstand op. Hoe eerder je die doorbreekt, hoe beter voor de innovatiekracht van je bedrijf.
De drempel om met de nieuwste tools aan de slag te gaan, is laag. Je kunt heel concreet van alles uitproberen en ziet meteen resultaat. ChatGPT is hier een perfect voorbeeld van. Heb je de AI-tool nog nooit gebruikt? Maak nu een account aan op chat.openai.com, bekijk de tutorial in onze spoedcursus AI en je genereert in no-time allerlei soorten teksten. Van simpele mailtjes tot creatieve webcopy en complete blogs.
AI IN DE PRAKTIJK
Dat AI echt wel ‘een ding’ is, ervaren we binnen YoungCapital ook steeds meer. Zo experimenteert onze CMO Giovanni Mele volop met zijn teams. “Elke week sturen we ontelbaar veel berichten naar kandidaten. Voorzien we opdrachtgevers van allerlei updates. En produceren we non-stop blogs, vacatures en socialmedia-advertenties. Artifi cial intelligence helpt ons nu al om een deel van dat werk te automatiseren. Zo nemen we herhalende en tijdrovende taken weg bij collega’s en kunnen zij zich nog meer richten op menselijk contact met kandidaten en opdrachtgevers. Belangrijk voor het bedrijf, veel leuker voor medewerkers.”
Klinkt best mooi, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Gio geeft een voorbeeld: “Elke dag sturen we vele vacatures naar potentieel geïnteresseerde kandidaten uit onze database. Onze recruiters schrijven ze zelf, op basis van de input die ze bij opdrachtgevers verzamelen. Daarnaast maken ze een begeleidende mail om de vacature aan te prijzen. In totaal al snel een paar uur werk. Belangrijk werk, zeker. Maar er zit vrij veel herhaling in. En lang niet elke recruiter houdt van schrijven.”
Gio vervolgt: “Daarom hebben we een tool ontwikkeld die op basis van wat steekwoorden automatisch een opzet maakt voor de vacature. De recruiter checkt de inhoud plus tone of voice, en past zo nodig nog wat details aan. Ook hebben we een simpele toepassing gebouwd die de inhoud van de vacature in een paar seconden omzet naar tekst voor de begeleidende mail.”
Met deze nieuwe way of working kunnen we honderden uren per maand besparen. Qua conversie zijn de eerste resultaten sowieso veelbelovend. Want de AI-mails en -vacatures leveren ons nu al veel sollicitaties en hires op.”