Skip to main content

“Voor jou tien anderen …” Vier woorden die je niet graag hoort. In welke situatie dan ook. Maar voor veel werkgevers is het de keiharde realiteit. We hebben inmiddels allemaal een paar jaar kunnen wennen aan de veranderde verhoudingen op de arbeidsmarkt. Toch zie ik nog steeds bedrijven worstelen met hun nieuwe positie.

De rollen zijn omgedraaid. Ineens hebben zij een afstand tot de arbeidsmarkt. Gelukkig zijn er manieren om deze afstand te overbruggen, en de kans op gewild talent structureel te vergroten. Genoeg zelfs om een heel magazine mee te vullen. De sleutelwoorden? Zelfreflectie, betrokkenheid, innovatie en beweging.

Ook binnen YoungCapital beweegt er van alles. Wij dealen met vergelijkbare uitdagingen. Ja, onze merkvoorkeur onder jongeren is nog altijd groot. Maar alleen daarmee red je het niet meer. We moeten non-stop leveren. Razendsnel schakelen. Laten zien dat we er voor kandidaten zijn, met ze meedenken en meer doen dan ze verwachten.

De onderhandeltafel is nu eenmaal geflipt. Daardoor groeit het zelfvertrouwen van jongeren, worden ze kritischer, wegen ze opties af en stellen ze hogere eisen aan ons en de bedrijven waarvoor ze willen werken. Ik zeg good for them. Laat maar zien wat je waard bent. Kies met je hoofd én je hart. Die ruimte is er nu, dus pak ’m. Er is niets mis mee om je huid duur te verkopen. Als je het vervolgens maar keihard waarmaakt.

WOW, INEENS ZIJN ER BEDRIJVEN MET EEN AFSTAND TOT DE ARBEIDSMARKT.

Daarbij spelen werkgevers trouwens ook een rol. Want meer verwachten van (nieuwe) medewerkers is één ding. Ze in staat stellen om in hun rol uit te blinken een tweede. Wil je talent duurzaam ontwikkelen, dan moet je de juiste voorwaarden scheppen en ze goed begeleiden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar een uitdaging waarvoor je niet kunt weglopen.

De nieuwe verhoudingen beschouw ik hoe dan ook als een kans. Een uitnodiging om nieuwe wegen te bewandelen. Een extra reden om de boel weer op scherp te krijgen. Hier horen trouwens ook minder leuke dingen bij. Zo hebben we net een flinke reorganisatie achter de rug. Daar kom je niet doorheen zonder harde keuzes en pijnlijke beslissingen. Maar de noodzaak was duidelijk. Het doel helder: de service richting opdrachtgevers verbeteren, en veel dichter bij kandidaten komen staan.

Onze collega’s willen niets liever, en ze doen het vaak al. Nu is het aan ons om de organisatie hiervoor optimaal in te richten. Dus nemen we de komende jaren processen en systemen op de schop. Experimenteren we met artificial intelligence om herhalend en tijdrovend werk te automatiseren. Gaan we beter meten op prestaties, zodat we gerichter kunnen sturen op ontwikkeling. Zo blijven we ook in moeilijke tijden matches maken voor werkgevers. Wordt onze dienstverlening nog persoonlijker. En zetten we onze candidate first-strategie kracht bij.

Als mkb’er kun je op dezelfde manier naar je organisatie kijken. Heb je een merk dat jongeren aanspreekt? Kun je je onderscheiden qua arbeidsvoorwaarden? Is je organisatie optimaal ingericht om talent binnen te halen én in beweging te houden? Dan sta je ontzettend sterk. Want uit ons onderzoek* blijkt dat zo’n driekwart(!) van de 15- tot 30-jarigen het liefst voor het mkb werkt. Ik zeg: pak je voordeel.

Tijd om je huis op orde te brengen en in te spelen op wat jongeren belangrijk vinden. Doe je dat niet, dan wordt het steeds lastiger om de kloof tussen jouw organisatie en gewild talent te overbruggen. Sterker nog, dan wordt-ie waarschijnlijk groter. Dus zet stappen, steek je hand uit, waag de sprong en bridge the gap.

Mariska Visser
Managing director YoungCapital

* In opdracht van YoungCapital heeft onderzoeksbureau MediaTest van 21 april tot 2 mei 2023 een onderzoek gehouden onder 750 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 t/m 30 jaar.

“Voor jou tien anderen …” Vier woorden die je niet graag hoort. In welke situatie dan ook. Maar voor veel werkgevers is het de keiharde realiteit. We hebben inmiddels allemaal een paar jaar kunnen wennen aan de veranderde verhoudingen op de arbeidsmarkt. Toch zie ik nog steeds bedrijven worstelen met hun nieuwe positie.

De rollen zijn omgedraaid. Ineens hebben zij een afstand tot de arbeidsmarkt. Gelukkig zijn er manieren om deze afstand te overbruggen, en de kans op gewild talent structureel te vergroten. Genoeg zelfs om een heel magazine mee te vullen. De sleutelwoorden? Zelfreflectie, betrokkenheid, innovatie en beweging

Ook binnen YoungCapital beweegt er van alles. Wij dealen met vergelijkbare uitdagingen. Ja, onze merkvoorkeur onder jongeren is nog altijd groot. Maar alleen daarmee red je het niet meer. We moeten non-stop leveren. Razendsnel schakelen. Laten zien dat we er voor kandidaten zijn, met ze meedenken en meer doen dan ze verwachten.

De onderhandeltafel is nu eenmaal geflipt. Daardoor groeit het zelfvertrouwen van jongeren, worden ze kritischer, wegen ze opties af en stellen ze hogere eisen aan ons en de bedrijven waarvoor ze willen werken. Ik zeg good for them. Laat maar zien wat je waard bent. Kies met je hoofd én je hart. Die ruimte is er nu, dus pak ’m. Er is niets mis mee om je huid duur te verkopen. Als je het vervolgens maar keihard waarmaakt.

WOW, INEENS ZIJN ER BEDRIJVEN MET EEN AFSTAND TOT DE ARBEIDSMARKT.

Daarbij spelen werkgevers trouwens ook een rol. Want meer verwachten van (nieuwe) medewerkers is één ding. Ze in staat stellen om in hun rol uit te blinken een tweede. Wil je talent duurzaam ontwikkelen, dan moet je de juiste voorwaarden scheppen en ze goed begeleiden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar een uitdaging waarvoor je niet kunt weglopen.

De nieuwe verhoudingen beschouw ik hoe dan ook als een kans. Een uitnodiging om nieuwe wegen te bewandelen. Een extra reden om de boel weer op scherp te krijgen. Hier horen trouwens ook minder leuke dingen bij. Zo hebben we net een flinke reorganisatie achter de rug. Daar kom je niet doorheen zonder harde keuzes en pijnlijke beslissingen. Maar de noodzaak was duidelijk.
Het doel helder: de service richting opdrachtgevers verbeteren, en veel dichter bij kandidaten
komen staan.

Onze collega’s willen niets liever, en ze doen het vaak al. Nu is het aan ons om de organisatie hiervoor optimaal in te richten. Dus nemen we de komende jaren processen en systemen op de schop. Experimenteren we met artificial intelligence om herhalend en tijdrovend werk te automatiseren. Gaan we beter meten op prestaties, zodat we gerichter kunnen sturen op ontwikkeling. Zo blijven we ook in moeilijke tijden matches maken voor werkgevers. Wordt onze dienstverlening nog persoonlijker. En zetten we onze candidate first-strategie kracht bij.

Als mkb’er kun je op dezelfde manier naar je organisatie kijken. Heb je een merk dat jongeren aanspreekt? Kun je je onderscheiden qua arbeidsvoorwaarden? Is je organisatie optimaal ingericht om talent binnen te halen én in beweging te houden? Dan sta je ontzettend sterk. Want uit ons onderzoek* blijkt dat zo’n driekwart(!) van de 15- tot 30-jarigen het liefst voor het mkb werkt. Ik zeg: pak je voordeel.

Tijd om je huis op orde te brengen en in te spelen op wat jongeren belangrijk vinden. Doe je dat niet, dan wordt het steeds lastiger om de kloof tussen jouw organisatie en gewild talent te overbruggen. Sterker nog, dan wordt-ie waarschijnlijk groter. Dus zet stappen, steek je hand uit, waag de sprong en bridge the gap.

Mariska Visser
Managing director YoungCapital