Ga naar hoofdinhoud
YOUNG GELEERD

YOUNG GELEERD…

LAUREN VAN DER HEIJDEN

CEO YoungCapital

“Pap, we willen een bedrijf beginnen,” zeiden mijn zoon en zijn vriendje twee jaar geleden met een serieus gezicht tegen me. Een mededeling die me best overviel. Want tot dat moment had ik Valentijn en Mees niet ingeschat als start-up founders. Ze waren tenslotte pas 10 jaar oud. Maar hé, ondernemerschap moet je stimuleren, toch? Bovendien was het voor mij een mooie kans om Generatie Alpha van dichtbij aan het werk te zien.

De belangrijkste drijfveer voor de jongens? Geld verdienen, natuurlijk. Dat is van alle tijden. Kort daarachter: iets goeds doen voor de wereld. Het moest absoluut een duurzaam bedrijf worden. Na een snelle brainstorm, wat online onderzoek en daaropvolgend app-contact met de beoogde leverancier, sprongen we op de fiets. Op naar de boerderij.

Geweldig om deze nieuwe generatie in het wild te volgen.

Hier sloten de ondernemers in de dop met boerin Miranda hun allereerste deal. En sindsdien voorziet zij Valentijn en Mees wekelijks van een kakelverse voorraad lokale, biologische eieren. Die ze via hun exclusieve ei-abonnementen verkopen in de buurt. Dat gaat lekker, want de teller staat inmiddels op 26 vaste klanten.

Ze doen alles zelf. De sales, distributie en het bijbehorende klantcontact pakken ze samen op. Daarnaast neemt Valentijn administratie en management (= zijn vriendje gemotiveerd houden) voor zijn rekening. Mees stort zich op commercie en creatie. Zijn belangrijkste wapenfeiten: eier-flyers, handgeschreven kaartjes voor nieuwe klanten en een chocolade-ei als verrassing bij de paasbestellingen.

Geweldig om deze nieuwe generatie in het wild te volgen. De onbevangenheid, de nieuwsgierigheid en hun energie. Maar ook de worstelingen. Met zichzelf, elkaar en hun taken. Want dat ondernemen niet alleen maar leuk is, ontdekten ze al snel. Na een tijdje gaat het nieuwe en spannende er toch een beetje af. Wordt het gewoon werk. Dan komen discipline en doorzettingsvermogen om de hoek kijken.

Ik observeer van een afstandje. Probeer niet alles voor ze op te lossen. Laat ze maar een keer ruzie maken of onderuitgaan. Zo leerden ze al snel dat voor niks de zon op gaat. Na ze drie keer op rij een voorraad-voorschot te hebben gegeven, draaide ik de geldkraan dicht. “Wajoo, pap, wat is dit?!” Nu konden ze geen nieuwe voorraad meer kopen. Want hoewel ze de eieren netjes volgens de abonnements-afspraken bij de buren bezorgden, waren ze niet erg scherp geweest op de cashflow en liquiditeit van de onderneming. Er kwam geen geld binnen.

De oplossing? Een bankrekening openen en Tikkies sturen. Maar daar ging het dan weer mis qua communicatie. Het blijkt dat je met klanten niet hetzelfde kunt praten als met je vriendjes. De standaard-Tikkie met daarin alleen ‘Graag geld sturen’ is dus uitgebreid. En als er eentje niet betaald wordt, zit Valentijn erbovenop. Want in zijn Google sheet vol formules houdt hij alles bij.

Ik heb niet zoveel met die ‘vroeger was alles beter’-houding.

Je snapt het, ik kan eindeloos praten over deze eierclub. Maar ik zie ook veel parallellen met mijn eigen club. Bij YoungCapital loopt zo verschrikkelijk veel talent rond. En ik wil die jongeren beter leren begrijpen. Wie ze zijn, wat ze drijft, waarom ze doen wat ze doen. Want ik zie dat hun generatie vaak wordt teruggebracht tot een simpel stereotype. Boomers en millennials trekken hun wenkbrauwen op. Vinden dat zij harder werkten, een dikkere huid hadden en meer van dat soort dingen.

Ik heb niet zoveel met die ‘vroeger was alles beter’-houding. Je schiet er zo weinig mee op. En het nodigt ook niet bepaald uit tot enige zelfreflectie. Bovendien gaat achter al die nostalgische gevoelens vaak een realiteit schuil die een stuk genuanceerder is. Denk je dat jij en jouw generatiegenoten door de oudjes van toen werden gezien als de redders van de economie? Vergeet het maar. Ook vroeger was vroeger alles beter.

Net als wij, worden Gen Z en Gen Alpha gevormd door hun omgeving. Door het tijdsgewricht waarin ze opgroeien. Met alle wereldproblemen, technologische doorbraken en de sociale, culturele en economische ontwikkelingen die erbij horen. Dus ja, jongeren denken en doen anders. Deal with it. Want we kunnen niet zonder hun onbevangenheid, enthousiasme, activisme en onuitstaanbaar andere visie op werken en leven. Eigenschappen die veel leiders van nu trouwens vroeger zelf ook hadden.

Wie wil vernieuwen, verbeteren en verrassen, heeft jongeren gewoon keihard nodig.

Het is heel simpel: ‘jongeren zijn de toekomst’. En wie wil vernieuwen, verbeteren en verrassen, heeft jongeren gewoon keihard nodig. Over een paar decennia zullen zij aan het roer staan. Dus we zijn het aan ze verplicht om ze optimaal voor te bereiden om onze verantwoordelijkheden over te nemen. Om het beter te doen dan wij. Op hun eigen manier.


MEER YOUNG?