DE OPVOLGERS VAN GEN Z GAAN BINNENKORT OOK BIJ JOU AAN DE SLAG
Nu Gen Z’ers de boel net een beetje beginnen te runnen in organisaties, zou je bijna vergeten dat de eerste Gen Alpha’s (geboren tussen 2010 en 2025) al staan te springen om aan het werk te gaan. Benieuwd wat je daarmee in huis haalt? Dat is nu nog te vroeg om te zeggen. Maar helemaal koffiedik kijken is het ook weer niet. Maak kennis met de generatie die de mensheid naar de 22e eeuw gaat brengen.
GEVORMD DOOR HUN OMGEVING
Gen A zal in de toekomst ongetwijfeld een eigen visie op werk hebben. Logisch, want elke generatie brengt zijn eigen normen, waarden, wensen, idealen en ideeën naar de arbeidsmarkt. We worden nu eenmaal gevormd door onze opvoeding, beïnvloed door onder andere maatschappelijke, technologische en economische ontwikkelingen. En op al die fronten gaat er gegarandeerd nog een hoop gebeuren tussen nu en 2043 (wanneer de laatste Gen A’ers volwassen worden). Wat zomaar eens een paar belangrijke vormende elementen Gen A’ers kunnen zijn?
Mini-millennials
De meeste Alpha’s hebben Millennial-ouders, en die hebben in het algemeen zo hun eigen opvoedkundige voorkeuren. Samenwerking is daarbij belangrijk. Ze stimuleren de persoonlijke ontwikkeling van hun kinderen, moedigen ondernemerschap aan en betrekken ze vaker bij gezinsbeslissingen. Millennial-ouders sturen minder (‘doe zoals ik het deed’) en coachen meer (‘op welke manier zou jij dit aanpakken, en hoe kan ik je daarbij helpen’). Natuurlijk willen ook zij het beste voor hun kids, maar 81% van de Millennials vindt het belangrijker dat ze gelukkig zijn dan succesvol.
Screenagers
Gen A’ers worden zo ongeveer vanaf de geboorte met technologie geconfronteerd en spelen vaak al met smartphones of tablets voordat ze kunnen praten. Nu al brengen kinderen tussen de 8 en 12 jaar gemiddeld 4 uur en 44 minuten per dag door met een scherm voor hun neus. Van gamification op school en huiswerk-apps tot social media en populaire online games: er is geen ontkomen aan. De kans is dan ook erg groot dat dit de meest technisch onderlegde, AI-gebruikende en digitaal geëmancipeerde generatie ooit wordt. Wat de gevolgen van de overweldigende digitale overvloed in hun vormende jaren zullen zijn, is nog niet in te schatten. Maar het zal hoe dan ook een grote impact hebben op de carrières en levens van Gen A.
Crisiskids
De voorspellingen van de afgelopen decennia zijn uitgekomen: de komende generaties erven een planeet die er een stuk minder goed voor staat dan pak ’m beet vijftig jaar geleden. Klimaatontwrichting zorgt nu al vaker voor onvoorspelbaar, extreem weer. En die heftigheid zal naar verwachting alleen maar toenemen. Tel daarbij op dat Gen A’ers zijn opgegroeid in een post-COVID wereld. Dat de gevolgen van de oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten nu nog niet duidelijk zijn. Dat geopolitieke spanningen alleen maar lijken toe te nemen. Dat de huizenmarkt een zooitje blijft. En dat AI mogelijk voor een aardverschuiving op de arbeidsmarkt gaat zorgen. Dan weet je dat Alpha’s al vroeg in hun leven kennismaken met het woord crisis. Vindingrijkheid, assertiviteit en doorzettingsvermogen lijken dus nu al onmisbare eigenschappen voor deze generatie.
SOCIAL IMPACT IN De PRAKTIJK