Ga naar hoofdinhoud

GUN JE TEAM EEN VAKANTIEKRACHT

DE VERBORGEN WAARDE VAN DIE TIJDELIJKE TOPPERS

De zomer komt eraan. En jij weet als geen ander wat dat voor jouw bedrijf betekent. Had je al moeite om je medewerkersbestand op peil te houden, dan maken vakanties, seizoensdrukte en zomerse pieken het er niet makkelijker op. Maar ook als je verwacht het deze zomer met je huidige team net aan te redden, is een vakantiekracht zo’n gek idee nog niet.

De verborgen waarde van vakantiekrachten

Als jij deze zomer kampt met een keihard personeelstekort, dan hoeven we jou niet te overtuigen van het nut en de noodzaak van vakantiekrachten. Skip dan gerust naar de laatste alinea voor wat luchtige sollicitatietips. Twijfel je echter nog of je (tijdelijk) extra mensen aan je team wilt toevoegen, dan vertellen we je graag over de verborgen waarde van vakantiekrachten.

Werkgeluk is het sleutelwoord. Loopt iedereen noodgedwongen maandenlang op zijn tenen? Moeten er extra shifts worden gedraaid, is overwerk de norm en kunnen vrije dagen niet worden ingewilligd? Dan heeft dat zijn weerslag op je team. Eén vakantiekracht kan die vaste kern al wat meer lucht geven. Zo wordt de werkdruk verlaagd en hun werkgeluk verhoogd. Belangrijk, want dat werkgeluk is voor velen een doorslaggevende factor wanneer het gaat om blijven bij je baas of op zoek naar een nieuwe baan.

Een oplossing voor korte én lange termijn

Denk dus niet dat vakantiekrachten alleen waarde hebben op de korte termijn. Natuurlijk kunnen ze verkoeling bieden in een oververhitte planning. En soms is dat genoeg. Maar met vakantiekrachten laat je je vaste team ook zien dat je hun werkgeluk serieus neemt. Een bijkomend voordeel: als je het slim aanpakt, kun je talentvolle vakantiekrachten langer aan je binden. Om je team uit te breiden, als flexibele schil of om verwachte doorstroom op te vangen. De (tijdelijke) inzet van vakantiekrachten kan dus ook positieve effecten hebben op de lange termijn.

ONZE TIPS

1. Speel open kaart

We blijven het zeggen: staar je niet blind op cv’s. Mentaliteit en persoonlijkheid zijn minstens zo belangrijk. Matchen deze met je team, dan is de kans veel groter dat de inwerkperiode en samenwerking soepel verlopen. Ontdekken of jullie hetzelfde denken over mindset, klik en werk? Speel open kaart. Liever een fysieke versie van het spel? Die kun je aanvragen bij YoungCapital.

2. Breek het ijs

Het zijn de kleine dingen die het doen. Sollicitatie op een hete dag? Zorg voor een vriezer vol ijsklontjes en vraag de kandidaat vooraf of-ie zin heeft in ijskoude limonade, ijskoffie of ice tea. Zo gemaakt, nét even anders. En met dit kleine gebaar zet je de deur wijd open voor een luchtig gesprek.

3. BENADRUK JE ZOMERSE USP’S

Je hoeft echt geen strandtent te runnen om een aantrekkelijke zomerwerkgever te zijn. Want er zijn genoeg mensen die liever niet in de zon of bediening rondlopen. Denk na over wat jouw baan een aantrekkelijke summer job maakt, bijvoorbeeld een flexibel rooster, werken in avond (=overdag strand), werkplek met airco of aan de slag vanuit huis of tuin.

4. GOOI ALLES OPEN

Van een bedompt kantoortje krijgt niemand energie. Dus kom in beweging en kies eens voor een sollicitatiewandeling. Dat is een stuk minder statisch. Bovendien heb je meteen een goede reden om de werkomgeving te laten zien en wat korte gesprekjes met collega’s te voeren. Je zou zelfs vooraf kunnen afspreken wie welke vragen stelt. Zo wordt mensen aannemen echt een teamding. Top, toch?

Sollicitaties? Keep it breezy

Vakantiekrachten zijn schaars, ze hebben veel te kiezen en willen vaak ASAP aan de slag. Hengel ze dus snel binnen. Een sterke vacature, een lokale (online) campagne en eventueel een referralbonus voor collega’s kunnen wonderen doen. Of bel/mail YoungCapital gewoon. Dan heb je zo een paar passende kandidaten op gesprek.

Als het om de sollicitatieprocedure gaat, hebben we sowieso een tip voor je: keep it breezy. Jongeren komen voor een vakantiebaan, dus zorg voor wat zomerse vibes. Daar hoef je echt geen gekke dingen voor te doen, hoor. En je kunt je zo onderscheiden van organisaties die blijven vasthouden aan de traditionele sollicitatie-setting.

Zomer als ideaal werfmoment voor jongeren

Sowieso doe je er goed aan om de zomer als werfmoment serieus te nemen. Het is namelijk de ideale periode om jong talent aan te trekken. Honderdduizenden jongeren ronden elke zomer hun school of studie af. En zij willen vervolgens graag veel uren maken. Alles om die dikke vakantie bij elkaar te verdienen. Daar liggen dus kansen voor jou als werkgever.


MEER YOUNG?