Ga naar hoofdinhoud
Nu jij boomer!

De wereld is helemaal gek geworden. Iedereen is woke, alles is een crisis en niemand wil meer werken. Wat moet je daar nou mee als ondernemer, als founder of leider? Hoe kun je nou een bedrijf (uit)bouwen in tijden waarin jongeren ambitie een vies woord vinden en carrières iets voor sukkels?

Ja hoor, zo kan ik nog wel even doorgaan. Met genoeg zelfmedelijden, en verwijten aan het adres van een nieuwe generatie scoor je tegenwoordig. Lekker naar beneden trappen. Een beetje nostalgie in de mix. Duidelijk maken dat wij het heel anders en vooral veel beter deden vroeger. En je dan vervolgens verbaasd afvragen waarom die jongeren hun eigen plan trekken.

Als ondernemer weet je wat het beste is voor je bedrijf. Hoe het werk gedaan moet worden. Waar de focus hoort te liggen. Welke cultuur er moet heersen en hoe iedereen zich hoort te gedragen. Het is jouw creatie, jouw levenswerk, jouw kind. Maar weet je wat het is? Kinderen groeien op. En er komt een punt dat ze met hun ogen rollen en zeggen “Ok, Boomer…”

YoungCapital wordt dit jaar 25. Dat is best confronterend, man. Want ons merk heeft dankzij een steady instroom aan jongeren de eeuwige jeugd, maar ikzelf heb dat niet. Ik begeef me al een tijdje in Boomer territory. En echt niet alleen omdat ik social media niet meer snap of omdat ik geen matcha drink of omdat ik mijn mental health voor mezelf hou.

De meeste Boomer-verwijten heb ik de afgelopen tijd gekregen nadat ik iets heb gezegd over jongeren. Aanmoedigend, uitdagend, goed bedoeld, soms wat scherp. Het maakt niet uit. Praat je als ‘oudje’ over jongeren, dan krijg je de Big B geserveerd. En weet je, ik besef me nu dat het terecht is. Want er wordt gewoon veel te veel geluld. Over verschillen tussen generaties. Over hoe jongeren leven en werken. Over wat zij nu belangrijk vinden en hoe dat zo anders is dan vroeger.

Ik wil niet zo’n oude zeur worden. Zo’n type waar ik vroeger zelf gegarandeerd een hekel aan had gehad. Daar heeft je bedrijf niks aan. Je zit het zelfs in de weg. Want door een hele generatie jongeren op een grote hoop te gooien en te beledigen, richt je alleen maar schade aan. Het is demotiverend, voedt hun ondernemerschap op geen enkele manier en vergroot de energiekloof tussen jong en oud op de werkvloer. Je raakt de connectie kwijt.

Was ik er 25 jaar geleden oké mee geweest als ik me constant moest verdedigen om shit die niks met mij te maken had? Had ik me laten vertellen hoe de wereld in elkaar zat door de mensen die de status quo alleen maar probeerden te versterken? No way. En we moeten blij zijn dat de jongeren van nu dat ook niet doen. Want jongeren gaan ons nieuwe wegen laten zien. Ze gaan ons verder brengen. Ze gaan ons redden. Juist door jouw normaal niet als uitgangspunt te nemen. Zoals nieuwe generaties dat altijd hebben gedaan.

Daarom is het af en toe is gewoon heel verhelderend om tegen jezelf te zeggen: “Je bent achterhaald, doodvermoeiend en het boeit niemand wat jij ergens van vindt.” Neem dat als uitgangspunt en ga het gesprek aan met de jongeren in je organisatie. Niet om te vertellen hoe ze kunnen bijdragen aan jouw visie van de toekomst. Maar  om te luisteren naar hoe de wereld nu voor ze werkt. En wat je samen kunt doen om ze echt een rol van betekenis te laten pakken in je organisatie.

Wij gaan je daarbij helpen. Want we hebben de perfecte formule bedacht om young energy (terug) te brengen naar organisaties, en die delen we graag met je.

HUGO DE KONING

Founder YoungCapital


MEER YOUNG?