Ga naar hoofdinhoud

VIER SIMPELE STAPPEN DIE ELK BEDRIJF KAN ZETTEN

Dat mkb’ers sociaal betrokken zijn, is duidelijk. Volgens MKB Nederland geeft deze sector ruim 1,5 miljard euro per jaar uit aan maatschappelijke initiatieven. Vaak op lokaal niveau. Want een verschil maken is niet alleen weggelegd voor multinationals met immense budgetten. Echt stappen zetten, kan vrij eenvoudig zijn. En hoognodig: voor de wereld én een nieuwe Europese richtlijn.

wat is social impact?

Social impact is een manier van ondernemen die goed is voor de samenleving én bijdraagt aan de ontwikkeling van een organisatie. Een win-winsituatie, dus. Hoe die impact eruit ziet, verschilt per bedrijf. Van sponsorships tot eenmalige acties. Voor het klimaat, een toegankelijke arbeidsmarkt of het versterken van je lokale buurt. Alles wat jij kunt doen om de maatschappij eerlijker, duurzamer en socialer te maken. Op je eigen, unieke manier.

Nieuwe, verplichte richtlijn

Wie weet heb je er al over gehoord: de Corporate Sustainability Reporting Directive. Oftewel: CSRD. Een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Om zo in kaart te brengen welke invloed een organisatie heeft op bijvoorbeeld het milieu en mensenrechten. Door de hele keten. De wet geldt voor nu alleen voor grote bedrijven. Maar ook steeds meer mkb’ers krijgen ermee te maken.

Kleinere leveranciers kunnen namelijk rekenen op veel vragen. Over hoe hun product wordt gemaakt en door wie, bijvoorbeeld. Goed om die antwoorden alvast paraat te hebben. Of nóg beter: zelf kritisch te kijken naar je impact. Daarmee scoor je ook punten bij potentiële afnemers. Jij kunt hen makkelijk en snel helpen met hun rapportage. En die misschien zelfs opkrikken door jezelf als duurzaamste keuze in de markt te prijzen. Wij helpen je op weg.

stap 1: Verdiepen, verdiepen, verdiepen

Voordat je überhaupt iets kunt doen, is het cruciaal om zelf in het onderwerp te duiken. Wat betekent social impact voor jou? En welke initiatieven passen bij jouw organisatie? Niet alleen helpt dit in het opzetten van een duidelijke missie. De kans is ook groter dat eventuele plannen intern breder worden gedragen. Zeker als je exact kunt uitleggen waarom die plannen belangrijk zijn.

Duidelijk kaderen helpt je daarnaast bij het vinden van de juiste focus. Bijkomend voordeel: deze afbakening kan je ook helpen bij een eventuele subsidieaanvraag. Zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) verschillende financieringsregelingen. Speciaal voor ondernemers die zich inzetten voor maatschappelijke thema’s. Ideaal als je net die extra push nodig hebt om een initiatief op te zetten.

stap 2: Zet je expertise in

Zit jouw research erop, dan kun je plannen opzetten. Handig als je je impact koppelt aan je business. Want van elk beroep kun je sociaal kapitaal maken. Denk aan een bakker die aan het einde van de dag z’n brood doneert aan de voedselbank. Of hoe wij als YoungCapital sollicitatietrainingen geven op het ROC. Zo kun je op je eigen, unieke manier een steentje bijdragen.

Is jouw business hiervoor niet geschikt of vind je het lastig om een plan te bedenken? Maak een (digitaal) rondje binnen je organisatie. Wie weet is er al een collega die elke zaterdag meters maakt bij een asiel, en hierdoor wat ideeën heeft. Ook de moeite waard: inchecken bij jou in de buurt. Zo kun je misschien wel lokaal inkopen doen voor je bedrijf. Of is er een sportvereniging die een eventuele sponsoring goed kan gebruiken.

stap 3: Goed voorbeeld doet volgen

Als het balletje eenmaal rolt, is het een kwestie van die impact vergroten. Intern en ver daarbuiten. Gebruik bijvoorbeeld je netwerk om aandacht te vragen voor jouw initiatief. Met een speciale actie, waarbij je een deel van de omzet doneert. Of door samenwerkingen aan te gaan met stichtingen en goede doelen. Zo hebben wij de handen ineen geslagen met Young Impact. Een stichting voor jongeren die nú in actie komen voor een betere wereld. Een manier om mooie verhalen te verzamelen, waarmee je best naar buiten mag treden. Om zo klanten en medewerkers te inspireren.

Ook leuk: alle collega’s erbij betrekken. Plan bijvoorbeeld het jaarlijkse teamuitje rondom vrijwilligerswerk. Door met z’n allen pannenkoeken te bakken in een bejaardenhuis. Of geef mensen de kans om hun kerstgeschenk te ‘doneren’. In plaats van stapels pakketten te bestellen, maak je dat bedrag over aan een goed doel naar keuze.

Stap 4: Creëer mogelijkheden

Impact heeft wel toegang nodig. Letterlijk en figuurlijk. Maak je werkomgeving rolstoelvriendelijk, bijvoorbeeld. Of richt je website zo in dat ook mensen met een visuele beperking erop kunnen navigeren. En trek die toegankelijkheid door naar je werving. Er zijn genoeg mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die maar al te graag hún bijdrage willen leveren. Met een geschikte baan (en goede begeleiding) binnen jouw organisatie.

Kom jouw team daarnaast ook tegemoet, zodat ook zij eventuele wensen om iets goeds te doen, kunnen uitvoeren. Zo krijgen YoungCapital-medewerkers één extra vrije dag per jaar. Die kunnen ze alleen inzetten als ze die dag besteden aan vrijwilligerswerk. Wees hierin dus creatief en vind een manier die voor jou werkt.

DE VOORDELEN VAN SOCIALE IMPACT

1. wervingstool

Gen Z is op een missie om de wereld te verbeteren. En die taak nemen ze uiterst serieus. Maak jij je sociale missie een onderdeel van je werving, dan gooi je al snel hoge ogen. En is het misschien net die extra push voor kandidaten om voor jouw bedrijf te kiezen.

2. Werkgeluk

Dé manier om mensen aan je bedrijf te binden, is door van hun werkgeluk een prioriteit te maken. Een gezamenlijk doel is een goed startpunt. Zeker bij de nieuwe generaties, die staan te springen om impact te maken. Geef je hen daarbij ook alle ruimte om ideeën in te brengen en plannen uit te voeren? Grote kans dat ze dan voor langere tijd bij jou blijven werken.

3. Naamsbekendheid

Verbreed je je diensten en netwerk, dan stijgt automatisch jouw naamsbekendheid. Zeker als je je inzet voor lokale initiatieven. Hierdoor ontstaan er wellicht nieuwe samenwerkingen die niet alleen op sociaal vlak een impact maken, maar ook bedrijfstechnisch. Met ‘gratis’ reclame als bijproduct van jouw inzet.

4. Gunfactor

Door die naamsbekendheid, boor je ook een extra bron aan klanten aan. Zo maken bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemer een grotere kans op een overheidsopdracht. En zijn consumenten eerder geneigd om jouw bedrijf te steunen. Want zien ze dat hun geld bij jou óók naar goede doeleinden gaat, dan is de keuze snel gemaakt. En pak jij een streepje voor op je concurrenten.

SOCIAL IMPACT IN DE PRAKTIJK

TEAM PARA ATLETIEK
TALENT TRIP

MEER YOUNG?