Ga naar hoofdinhoud

Zo zet je TikTok in voor je employer branding

LEES VERDER

Wil jij als werkgever opvallen bij jong talent? Pak je smartphone er maar bij. Want 40% van Gen Z gebruikt TikTok als belangrijkste zoekmachine. Voor informatie, inspiratie, entertainment: alles eigenlijk. Speel je daar slim op in, dan bereik je veel potentiële collega’s. En doe je wonderen voor je werkgeversmerk. We gingen erover in gesprek met Robin Komin. Als creative strategist bij For You Agency creëert hij strategieën, concepten en video’s voor de socials van allerlei organisaties. Met zijn praktische inzichten kun je meteen aan de slag. 

Ook jij kunt scoren op TikTok

Wat TikTok anders maakt dan andere socials, is dat echt iedereen viral kan gaan. Maak je goede content, dan verzamel je zo tienduizenden views. Ook als je maar tien volgers hebt. Dat maakt de drempel om een bedrijfsaccount te beginnen vrij laag. En volgens Robin hoef je je ook weinig zorgen te maken dat je een modderfiguur slaat: “Je video’s hoeven echt niet perfect te zijn. Integendeel. Jongeren zien liever rauwe, echte content. Van mensen die zichzelf niet te serieus nemen en plezier hebben in wat ze doen. Een mooi kantoor met uitzicht en goede koffie, heeft geen entertainmentwaarde. Hilariteit na sluitingstijd wel, zo blijkt uit succesvolste posts van Pathé. Check bijvoorbeeld hun TikTok-video bij dit artikel. Bij zo’n gezellig jong team zien jongeren zichzelf wel werken.”

Geef jong talent een podium

Heb je (nog) geen socialmedia-expert in huis? Geen probleem. Vind een medewerker die veel op TikTok zit en die weet wat de trends zijn. Nog beter als diegene zelf al video’s maakt. Koppel deze persoon aan medewerkers die het bedrijf goed kennen en feeling hebben met de cultuur. Zodat ze samen goede concepten kunnen bedenken.

Er is wel een belangrijke valkuil, volgens Robin. “Jonge medewerkers schieten soms in de kramp als ze voor hun baas creëren. Ze hebben het gevoel dat hun video direct iets moet opleveren en kiezen daarom een commerciële variant. Maar een gelikte video met de voordelen van een bijbaan als kassamedewerker werkt dus niet. Maak je er een grap van, door te zeggen dat je rijk wordt met zitten en kletsen, dan scoort-ie sowieso beter. Geef je interne tiktokker dus veel vrijheid en vertrouwen.”

Interacties boven conversies

We kunnen je gelijk wel uit de droom helpen: een viral TikTok-video leidt waarschijnlijk niet meteen tot stapels sollicitaties. Dat is meer een indirect gevolg van je investering in employer branding. Voor een goed beeld van je TikTok-fame kun je je beter focussen op interacties. Met een simpel sommetje houdt Robin zijn score bij: “Ik check hoeveel mensen de video liken, opslaan, delen of een comment plaatsen.

Deel je dit door het aantal views, dan weet je hoe de video het doet. Met een ratio van 2 à 3 procent zit je goed. De interacties van je eigen medewerkers zijn ook een goede indicator. Zeker bij jonge medewerkers is de kans groot dat ze eerlijk reageren. Veel kritische comments? Dan maak je het waarschijnlijk mooier dan het is. Je kunt best de benefits van jouw werkvloer in de video’s verwerken. Maar als het gat met de realiteit te groot is, prikken je medewerkers erdoorheen. En andere gebruikers dus ook.”

Ken je doelgroep en keep it real

TikTok is luid, snel, chaotisch én superpersoonlijk. Elke gebruiker heeft zijn eigen feed met unieke content. Probeer dus niet iedereen aan te spreken. Want als je te algemeen blijft, kom je niet boven het lawaai van andere accounts uit. Bepaal dus jouw doelgroep en pas je content hierop aan. Misschien snapt dan (lang) niet iedereen je content, maar de mensen die je wilt bereiken zullen je posts juist extra waarderen.

Een andere no-go? “Die mooie beelden uit je succesvolle advertentievideo opknippen voor gebruik op TikTok.” Robin ziet het best vaak gebeuren. “Maar gebruikers herkennen reclamecontent direct en scrollen er voorbij. Wil je toch graag een TikTok-advertentie plaatsen, omdat je budget hebt en snel een vacature wilt vullen? Maak dan een video over de functie, in dezelfde stijl als je ‘gewone’ TikTok-video’s. Zet er een link in naar de vacaturepagina en de resultaten zijn direct meetbaar.”

Bekijk bijvoorbeeld De video over animatiewerk bij dit artikel is daar een goed voorbeeld van. De informatie wordt op een energieke, bijna kinderlijke manier verbeeld. Perfect voor de doelgroep.

Gewoon gaan

Ready om een bedrijfsaccount op te zetten? Op deze pagina lees je hoe je ’m aanmaakt en onderhoudt. Voor inspiratie mag je natuurlijk ook best even bij het TikTok-account van YoungCapital spieken.

Kijk, de basics ken je nu. De rest moet je simpelweg ervaren. Dus trek zelf die stoute schoenen aan of vraag een enthousiaste, jonge collega om de eerste stappen te zetten. Voor je het weet, ben je TikTok famous.


MEER YOUNG?