Skip to main content

Designers, advocaten, IT’ers, muzikanten, copywriters, boekhouders, notarissen en noem maar op. Ze kunnen allemaal wel inpakken. Tenminste, als we specialisten op het gebied van artificial intelligence (AI) mogen geloven. Hoe komen ze daarbij? Waarom heeft iedereen het over de AIrevolutie? En wat kun jij ermee?

TEKST: FREEK VAN DER ZWET

LEES VERDER
DIT VERANDERT ALLES

Stel je voor: over vijf minuten wordt het internet voor altijd afgesloten. Gaan alle smartphones op zwart. Wat betekent dat voor je werk? Welke invloed heeft het op je leven? En misschien nog wel belangrijker: hoe kom je straks weer thuis zonder Google Maps?

In de afgelopen decennia hebben een paar heel grote en een heleboel kleine technologische doorbraken onze wereld stap voor stap compleet veranderd. Als we de experts mogen geloven, staan we aan het begin van een nieuwe digitale revolutie. En de vaart zit er meteen al goed in, doordat techbedrijven wereldwijd miljarden in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie pompen. En dan met name in het onderdeel ervan dat menselijk gedrag uitstekend kan voorspellen en nadoen.

Neem generative artificial intelligence. Het schrijft code, maakt teksten, genereert zelf levensechte afbeeldingen, video’s, voice-overs en muziek. Daarnaast kan het in een paar seconden documenten samenvatten, conclusies trekken uit rapporten, planningen samenstellen, gegevens in Excel-sheets gieten, hier automatisch een presentatie van maken en nog veel meer. In andere woorden: deze technologie heeft de potentie om heel veel mensenwerk over te nemen. Voor ongeveer alles wat we achter een computer doen, verschijnen in hoog tempo AI-toepassingen. En experts voorspellen dat ze tot enorme veranderingen in elke denkbare branche zullen leiden. Zo vroegen wij Vijay Kanhai, futurist en AI-consultant van kan-ai.com, welke impact kunstmatige intelligentie op bedrijven gaat maken. En zijn antwoord klinkt even bezopen als ontnuchterend:

“Eigenlijk is het heel simpel. De komende jaren zullen er twee soorten bedrijven ontstaan. Bedrijven die AI omarmen en bedrijven die worstelend ten onder gaan. Wat wil je, als er tools zijn waarmee je in één klap halve afdelingen automatiseert of de output van je medewerkers vertienvoudigt. Wie AI effectief weet in te zetten, zal concurrenten te snel en te slim af zijn.”

ZET DE KNOP OM

Kunstmatige intelligentie lijkt uit te groeien tot een absolute gamechanger. Gelukkig is de AI-race in het mkb nog maar net begonnen. Als je nu instapt, ben je er dus op tijd bij. Veel bedrijven zullen de kat nog een tijdje uit de boom kijken. Veranderingen – en zeker grote – roepen nu eenmaal weerstand op. Hoe eerder je die doorbreekt, hoe beter voor de innovatiekracht van je bedrijf.

De drempel om met de nieuwste tools aan de slag te gaan, is laag. Je kunt heel concreet van alles uitproberen en ziet meteen resultaat. ChatGPT is hier een perfect voorbeeld van. Heb je de AI-tool nog nooit gebruikt? Maak nu een account aan op chat.openai.com, bekijk de tutorial in onze spoedcursus AI en je genereert in no-time allerlei soorten teksten. Van simpele mailtjes tot creatieve webcopy en complete blogs.

AI IN DE PRAKTIJK

Dat AI echt wel ‘een ding’ is, ervaren we binnen YoungCapital ook steeds meer. Zo experimenteert onze CMO Giovanni Mele volop met zijn teams. “Elke week sturen we ontelbaar veel berichten naar kandidaten. Voorzien we opdrachtgevers van allerlei updates. En produceren we non-stop blogs, vacatures en socialmedia-advertenties. Artifi cial intelligence helpt ons nu al om een deel van dat werk te automatiseren. Zo nemen we herhalende en tijdrovende taken weg bij collega’s en kunnen zij zich nog meer richten op menselijk contact met kandidaten en opdrachtgevers. Belangrijk voor het bedrijf, veel leuker voor medewerkers.”

Klinkt best mooi, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Gio geeft een voorbeeld: “Elke dag sturen we vele vacatures naar potentieel geïnteresseerde kandidaten uit onze database. Onze recruiters schrijven ze zelf, op basis van de input die ze bij opdrachtgevers verzamelen. Daarnaast maken ze een begeleidende mail om de vacature aan te prijzen. In totaal al snel een paar uur werk. Belangrijk werk, zeker. Maar er zit vrij veel herhaling in. En lang niet elke recruiter houdt van schrijven.”

Gio vervolgt: “Daarom hebben we een tool ontwikkeld die op basis van wat steekwoorden automatisch een opzet maakt voor de vacature. De recruiter checkt de inhoud plus tone of voice, en past zo nodig nog wat details aan. Ook hebben we een simpele toepassing gebouwd die de inhoud van de vacature in een paar seconden omzet naar tekst voor de begeleidende mail.”

Met deze nieuwe way of working kunnen we honderden uren per maand besparen. Qua conversie zijn de eerste resultaten sowieso veelbelovend. Want de AI-mails en -vacatures leveren ons nu al veel sollicitaties en hires op.”

5 AI-TOOLS OM VANDAAG
NOG ZELF MEE AAN DE SLAG TE GAAN

TEKSTEN JAPSER.AI

Van korte copy voor op social media tot whitepapers, mails en vacatures: op basis van jouw aanwijzingen creëert deze tool in no-time allerlei teksten.

BEELDEN MIDJOURNEY.COM

Omschrijf wat je wilt en genereer snel en unieke beelden voor websites, campagnes, producten, verpakkingen en noem maar op.

VOICE-OVERS MURF.AI

Omschrijf wat je wilt en genereer snel en unieke beelden voor websites, campagnes, producten, verpakkingen en noem maar op.

KLANTCONTACT TIDIO.COM

Meer uit het klantcontact op je website halen? Deze AI-chatbot is een vraagbaak, adviseur en verkoper in één.

AGENDAMANAGEMENT USEMOTION.COM

Meer uit het klantcontact op je website halen? Deze AI-chatbot is een vraagbaak, adviseur en verkoper in één.

EEN NIEUW TIJDPERK

Toen er voor het eerst treinen door Nederland reden, waren boeren bang dat koeien er van de schrik zure melk door zouden geven. Ook bij de uitvinding van onder andere het weefgetouw, elektriciteit en het internet sloeg de paniek bij sommige mensen toe. Nu kunstmatige intelligentie over de hele wereld voor opschudding zorgt, steekt technofobie weer steeds vaker de kop op. Doemscenario’s variëren tussen ‘alle kantoorbanen zullen verdwijnen’ en ‘dit zou het einde van de mensheid kunnen betekenen’

Futurist Vijay gelooft niet in zo’n Terminatorscenario. Ook denkt hij niet dat computers al ons digitale werk op korte termijn helemaal zelf kunnen doen. Toch voorziet hij wel degelijk grote verschuivingen op de arbeidsmarkt:

“Je baan wordt echt niet zo snel overgenomen door het almachtige AI. Maar mogelijk wel door iemand die de technologie slim gebruikt. Dit wordt namelijk het tijdperk van de solopreneurs. Deze hyperproductieve mensen kunnen straks zo ongeveer elk probleem binnen een vakgebied tackelen. Alles wat ze daarvoor nodig hebben, is een verzameling verbonden AI-tools. De solopreneurs bepalen de kaders waarbinnen deze tools werken. Ze verzorgen input, checken output, bewaken de grote lijnen en sturen bij als het nodig is. Al het andere wordt geautomatiseerd. Moet je nagaan wat een bergen werk je dan in je eentje kunt verzetten.

ZELF AAN DE SLAG MET AI

Oké, dus je nieuwsgierigheid wint het van de weerstand en je wilt ‘iets’ met AI gaan doen. Het belangrijkste is dat je in beweging komt. Experimenteer met verschillende tools. Volg de AI-trends binnen jouw vakgebied en denk na over de toegevoegde waarde van AI binnen je bedrijf. Maar hoe begin je, waar haal je de tijd vandaan en wie gaat het doen? Een voor de hand liggende optie is een externe expert inschakelen of er specifiek iemand voor aannemen. Maar dat is een luxe die voor veel mkb’ers niet is weggelegd.

Gelukkig hoef je echt geen technisch wonder te zijn om zelf stappen te maken. Al helpt een beetje feeling wel, natuurlijk. Dus duik er zelf in of vind iemand die handig is met nieuwe technologieën en het interessant vindt om met AI te werken (pro tip: vraag het de jongeren in je organisatie). Geef deze persoon een x aantal uur per week om concreet aan de slag te gaan met iets dat direct waarde kan opleveren. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld om hulp bij het schrijven van die oneindig uitgestelde blogserie. Nieuwe foto’s nodig voor je website? Upload de oude naar Midjourney en kijk wat je er in een paar kliks van kunt maken. Oefenen, ontdekken, uitproberen: daar gaat het om in deze fase. Maar wel met een duidelijk doel.

5 AI-TOOLS OM VANDAAG
NOG ZELF MEE AAN DE SLAG TE GAAN

TEKSTEN JAPSER.AI

Van korte copy voor op social media tot whitepapers, mails en vacatures: op basis van jouw aanwijzingen creëert deze tool in no-time allerlei teksten.

BEELDEN MIDJOURNEY.COM

Omschrijf wat je wilt en genereer snel en unieke beelden voor websites, campagnes, producten, verpakkingen en noem maar op.

VOICE-OVERS MURF.AI

Omschrijf wat je wilt en genereer snel en unieke beelden voor websites, campagnes, producten, verpakkingen en noem maar op.

KLANTCONTACT TIDIO.COM

Meer uit het klantcontact op je website halen? Deze AI-chatbot is een vraagbaak, adviseur en verkoper in één.

AGENDAMANAGEMENT USEMOTION.COM

Meer uit het klantcontact op je website halen? Deze AI-chatbot is een vraagbaak, adviseur en verkoper in één.

EEN NIEUW TIJDPERK

Toen er voor het eerst treinen door Nederland reden, waren boeren bang dat koeien er van de schrik zure melk door zouden geven. Ook bij de uitvinding van onder andere het weefgetouw, elektriciteit en het internet sloeg de paniek bij sommige mensen toe. Nu kunstmatige intelligentie over de hele wereld voor opschudding zorgt, steekt technofobie weer steeds vaker de kop op. Doemscenario’s variëren tussen ‘alle kantoorbanen zullen verdwijnen’ en ‘dit zou het einde van de mensheid kunnen betekenen’

Futurist Vijay gelooft niet in zo’n Terminatorscenario. Ook denkt hij niet dat computers al ons digitale werk op korte termijn helemaal zelf kunnen doen. Toch voorziet hij wel degelijk grote verschuivingen op de arbeidsmarkt:

“Je baan wordt echt niet zo snel overgenomen door het almachtige AI. Maar mogelijk wel door iemand die de technologie slim gebruikt. Dit wordt namelijk het tijdperk van de solopreneurs. Deze hyperproductieve mensen kunnen straks zo ongeveer elk probleem binnen een vakgebied tackelen. Alles wat ze daarvoor nodig hebben, is een verzameling verbonden AI-tools. De solopreneurs bepalen de kaders waarbinnen deze tools werken. Ze verzorgen input, checken output, bewaken de grote lijnen en sturen bij als het nodig is. Al het andere wordt geautomatiseerd. Moet je nagaan wat een bergen werk je dan in je eentje kunt verzetten.

ZELF AAN DE SLAG MET AI

Oké, dus je nieuwsgierigheid wint het van de weerstand en je wilt ‘iets’ met AI gaan doen. Het belangrijkste is dat je in beweging komt. Experimenteer met verschillende tools. Volg de AI-trends binnen jouw vakgebied en denk na over de toegevoegde waarde van AI binnen je bedrijf. Maar hoe begin je, waar haal je de tijd vandaan en wie gaat het doen? Een voor de hand liggende optie is een externe expert inschakelen of er specifiek iemand voor aannemen. Maar dat is een luxe die voor veel mkb’ers niet is weggelegd.

Gelukkig hoef je echt geen technisch wonder te zijn om zelf stappen te maken. Al helpt een beetje feeling wel, natuurlijk. Dus duik er zelf in of vind iemand die handig is met nieuwe technologieën en het interessant vindt om met AI te werken (pro tip: vraag het de jongeren in je organisatie). Geef deze persoon een x aantal uur per week om concreet aan de slag te gaan met iets dat direct waarde kan opleveren. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld om hulp bij het schrijven van die oneindig uitgestelde blogserie. Nieuwe foto’s nodig voor je website? Upload de oude naar Midjourney en kijk wat je er in een paar kliks van kunt maken. Oefenen, ontdekken, uitproberen: daar gaat het om in deze fase. Maar wel met een duidelijk doel.

DIT IS HET EINDE BEGIN

Hoe je het ook wendt of keert, artificial intelligence is een blijver. En de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Ook werk gaat veranderen, want slimme programma’s met menselijke trekjes nemen steeds meer taken van ons over. Daardoor zullen aan de ene kant banen verdwijnen en bedrijven ten onder gaan. Aan de andere kant zullen juist organisaties opbloeien en gaan nieuwkomers de boel opschudden. Er ontstaan zelfs compleet nieuwe vakgebieden, met beroepen waar op dit moment nog nooit iemand van heeft gehoord.

De komende periode zal waarschijnlijk wat onoverzichtelijk zijn, soms chaotisch zelfs. Dat heb je met revoluties. Maar die zijn nodig om nieuwe doorbraken te forceren. Om de gevestigde orde wakker te schudden – of ’m omver te werpen. Wat de impact van AI op je werk ook wordt de komende decennia, je kunt maar beter meebewegen met alle ontwikkelingen. Want dan kun je je veel sneller aanpassen aan de nieuwe realiteit en inspelen op kansen die ongetwijfeld op je pad komen. Viva la AI-volution!