Skip to main content
LEES VERDER

DE ONWEERSTAANBARE AANTREKKINGS­KRACHT VAN HET MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF

Werkgevers vechten om talent in de krappe arbeidsmarkt. En bij gevechten geldt het recht van de sterkste: het dikste salaris, het bekendste merk, de grootste marketingcampagne wint. Toch? Nou, nee. Jongeren gaan tegenwoordig liever in de wat kleinere bedrijven aan de slag. Als mkb’er heb je dus kans genoeg om talent aan te trekken, maar dan moet je wel weten hoe je jezelf verkoopt.

TEKST: EVELINE PRAAL

Wie denkt dat ambitieuze talenten alleen nog warmlopen voor een glimmende Tesla van de zaak en een Grote Naam op hun cv, heeft het helemaal mis. Wij vroegen jongeren waar ze het liefst werken en maar liefst driekwart kiest voor het midden- en kleinbedrijf. Ook in een groot internationaal onderzoek van Zenjob1 scoort het mkb goed. Een mkb-baan is zelfs populairder dan freelancen. Start-ups blijken opvallend onaantrekkelijk. Slechts 10 procent van de ondervraagden ziet zichzelf hier werken.

Willem Hop, directeur MKB bij YoungCapital, snapt wel waar die uitgesproken voorkeur van jongeren vandaan komt. “Generatie Z zoekt zekerheid. Bij start-ups is die vaak niet te vinden en als zzp’er draag je zelf veel risico’s. Grote organisaties bieden natuurlijk wel zekerheid, maar worden ook gezien als log, oud en onpersoonlijk. Mkb-bedrijven zitten daar precies tussenin. Niet te groot, niet te klein. Wel persoonlijk, maar ook stabiel.”

CALIMERO, ZET JE EIERDOP AF

Willem heeft de positie van het midden- en kleinbedrijf zien verbeteren, maar weet ook dat een hoop mkb-werkgevers zich dit nog niet realiseren. “Ze zien zichzelf nog als Calimero, die niet tegen de grote jongens op kan. Ik snap dat wel, want zij spelen zichzelf in de kijker met gigantische marketingbudgetten. Bovendien strooien corporates met salarissen die mkb’ers niet kunnen bieden.”

Toch is het volgens Willem hoog tijd dat mkbwerkgevers hun eierdop afzetten. “Je hebt niet minder te bieden, je hebt andere dingen te bieden. Er zijn echt redenen genoeg om trots te zijn op je bedrijf. Zie je die als nuchtere ondernemer niet van jezelf? Maak dan eens een rondje langs je medewerkers en vraag waarom ze bij je werken. Wat vinden ze leuk? En waarom blijven ze?”

1 Zenjob ondervroeg 3.000 jongeren tussen de 17 en 27 jaar uit Nederland, Engeland en Duitsland. 1.000 hiervan waren Nederlands.

BENADRUK JE STERKE PUNTEN

Ook zonder zo’n rondje kunnen we behoorlijk wat sterke punten oplepelen. Om te beginnen je lokale aanwezigheid. Weinig reistijd is een dikke plus. Vooral buiten de Randstad, en bij de groeiende groep mensen die erg bezig is met de ideale werk-privébalans.

Ten tweede biedt je bedrijfscultuur een bijna onuitputtelijke bron van pluspunten. Zeker voor jongeren is het belangrijk dat collega’s elkaar kennen en dat niemand een nummertje is, weet Willem: “Ieder mens voelt zich graag gezien, maar jongeren al helemaal. Die hebben toch wat meer bevestiging nodig. Ook de snelheid in het mkb vinden ze fi jn. Je kunt ideeën gewoon uitvoeren zonder eerst op drie afdelingen toestemming te vragen. En als je het goed doet, val je bij een kleiner bedrijf sneller op.”

Last but not least noemt Willem de brede functies die zo typisch zijn voor kleinere bedrijven. “Grote organisaties hebben voor alles een specialist, maar in het mkb doet de marketeer soms ook de social media, de website, copywriting, advertising én pr. Bovendien zijn er bijna altijd te weinig mensen en te veel taken. Als werknemer kun je zomaar iets extra’s oppakken om jezelf uit te dagen. Voor jongeren is dat een uitgelezen kans om te proeven van verschillende vakgebieden.”

WIE ZOEK JIJ EN WAT ZOEKEN ZIJ?

Als je de pluspunten van je bedrijf helder hebt, is het tijd om naar je doelgroep te kijken. Wie wil je aantrekken? En wat zoeken die mensen in een baan? Jongeren van een jaar of twintig vinden borrels en feestjes belangrijker dan jongeren die de dertig zijn gepasseerd. Zij willen liever eigen ideeën inbrengen en zichzelf persoonlijk ontwikkelen. Benadruk de dingen die bij de wensen van je doelgroep passen.

De nieuwe generatie werkt graag voor een bedrijf dat goed doet voor de wereld. Dus vertel waarom je doet wat je doet. “Maar maak het niet gekunsteld”, waarschuwt Willem. “Door mooie praatjes prikken jongeren snel heen. Je moet het menen en leven, het liefst tot in detail. Zo ken ik een zonnepanelenbedrijf waar klimaatverandering tegengaan hun missie is. Dat zie je in de kleinste details terug, zoals plantaardige melk in de cappuccino en een kledingruilkast op kantoor.”

JE MENSEN ZIJN JE MARKETINGMACHINE

Pluspunten helder? Laat ze zien! Op je website, in vacatures, foto’s en video’s. “En hier heb je echt geen duur bureau voor nodig”, zegt Willem. “Je eigen medewerkers dragen graag bij. Er is altijd wel een creatieveling bereid om er tijd in te steken. Een van onze recruiters maakte bijvoorbeeld een TikTokvideo over een baan waar ze mensen voor zocht. Kostte niks, werkte fantastisch. En je kunt tegenwoordig ook zelf eenvoudig teksten en afbeeldingen maken met AItools. Schep een klimaat waarin mensen initiatief durven nemen en stimuleer ze, bijvoorbeeld met een cursus of camera.”

En denk je ook aan je medewerkers als wervingskanaal? Willem raadt aan om ze te belonen als ze kandidaten aandragen die uiteindelijk worden aangenomen. “Een derde van onze nieuwe collega’s komt nu via via bij ons binnen. YoungCapital-medewerkers werken graag met bekenden én kunnen zo een dikke aandraagbonus verdienen. Dus daarvoor doen ze graag extra hun best. Voor ons werkt het ook uitstekend, want het is vaak voordeliger dan andere manieren van werven.”

2 43% geeft de voorkeur aan een middelgroot bedrijf (151 tot 250 medewerkers), en 32% aan een startend of kleinbedrijf (1 tot 150 medewerkers).

75% VAN DE 15- TOT 30-JARIGEN WERKT HET LIEFST IN HET MKB2 .

75% VAN DE 15- TOT 30-JARIGEN WERKT HET LIEFST IN HET MKB2 .

BENADRUK JE STERKE PUNTEN

Ook zonder zo’n rondje kunnen we behoorlijk wat sterke punten oplepelen. Om te beginnen je lokale aanwezigheid. Weinig reistijd is een dikke plus. Vooral buiten de Randstad, en bij de groeiende groep mensen die erg bezig is met de ideale werk-privébalans.

Ten tweede biedt je bedrijfscultuur een bijna onuitputtelijke bron van pluspunten. Zeker voor jongeren is het belangrijk dat collega’s elkaar kennen en dat niemand een nummertje is, weet Willem: “Ieder mens voelt zich graag gezien, maar jongeren al helemaal. Die hebben toch wat meer bevestiging nodig. Ook de snelheid in het mkb vinden ze fi jn. Je kunt ideeën gewoon uitvoeren zonder eerst op drie afdelingen toestemming te vragen. En als je het goed doet, val je bij een kleiner bedrijf sneller op.”

Last but not least noemt Willem de brede functies die zo typisch zijn voor kleinere bedrijven. “Grote organisaties hebben voor alles een specialist, maar in het mkb doet de marketeer soms ook de social media, de website, copywriting, advertising én pr. Bovendien zijn er bijna altijd te weinig mensen en te veel taken. Als werknemer kun je zomaar iets extra’s oppakken om jezelf uit te dagen. Voor jongeren is dat een uitgelezen kans om te proeven van verschillende vakgebieden.”

WIE ZOEK JIJ EN WAT ZOEKEN ZIJ?

Als je de pluspunten van je bedrijf helder hebt, is het tijd om naar je doelgroep te kijken. Wie wil je aantrekken? En wat zoeken die mensen in een baan? Jongeren van een jaar of twintig vinden borrels en feestjes belangrijker dan jongeren die de dertig zijn gepasseerd. Zij willen liever eigen ideeën inbrengen en zichzelf persoonlijk ontwikkelen. Benadruk de dingen die bij de wensen van je doelgroep passen.

De nieuwe generatie werkt graag voor een bedrijf dat goed doet voor de wereld. Dus vertel waarom je doet wat je doet. “Maar maak het niet gekunsteld”, waarschuwt Willem. “Door mooie praatjes prikken jongeren snel heen. Je moet het menen en leven, het liefst tot in detail. Zo ken ik een zonnepanelenbedrijf waar klimaatverandering tegengaan hun missie is. Dat zie je in de kleinste details terug, zoals plantaardige melk in de cappuccino en een kledingruilkast op kantoor.”

JE MENSEN ZIJN JE MARKETINGMACHINE

Pluspunten helder? Laat ze zien! Op je website, in vacatures, foto’s en video’s. “En hier heb je echt geen duur bureau voor nodig”, zegt Willem. “Je eigen medewerkers dragen graag bij. Er is altijd wel een creatieveling bereid om er tijd in te steken. Een van onze recruiters maakte bijvoorbeeld een TikTokvideo over een baan waar ze mensen voor zocht. Kostte niks, werkte fantastisch. En je kunt tegenwoordig ook zelf eenvoudig teksten en afbeeldingen maken met AItools. Schep een klimaat waarin mensen initiatief durven nemen en stimuleer ze, bijvoorbeeld met een cursus of camera.”

En denk je ook aan je medewerkers als wervingskanaal? Willem raadt aan om ze te belonen als ze kandidaten aandragen die uiteindelijk worden aangenomen. “Een derde van onze nieuwe collega’s komt nu via via bij ons binnen. YoungCapital-medewerkers werken graag met bekenden én kunnen zo een dikke aandraagbonus verdienen. Dus daarvoor doen ze graag extra hun best. Voor ons werkt het ook uitstekend, want het is vaak voordeliger dan andere manieren van werven.”

2 43% geeft de voorkeur aan een middelgroot bedrijf (151 tot 250 medewerkers), en 32% aan een startend of kleinbedrijf (1 tot 150 medewerkers).

AANDRAAGBONUSSEN ZIJN VAAK VOORDELIGER DAN ANDERE MANIEREN VAN WERVEN.

AANDRAAGBONUSSEN ZIJN VAAK VOORDELIGER DAN ANDERE MANIEREN VAN WERVEN.

WEES CREATIEF

Er zijn ook minder voor de hand liggende manieren om met een beperkt budget toch razendsnel vacatures te vullen. Ondernemer Bas Turk is daar meester in. Zijn bedrijf TommyTomato bezorgt groentelunches op basisscholen en is in drie jaar tijd gegroeid naar 55 medewerkers. Vacatures staan nooit lang open. Soms zelfs helemaal niet. Hoe doet hij dat?

“Ken je Moneyball?” vraagt Bas. “In deze waargebeurde film stelt de trainer van een honkbalclub met een middelmatig budget toch een topteam samen. Scouts van andere clubs wijzen continu goede spelers af omdat ze raar gooien, er anders uitzien of een apart loopje hebben. De trainer niet, die kijkt alleen naar de data: hoeveel punten scoort iemand op specifi eke onderdelen? Met de ‘misfi ts’ die de scouts niet willen hebben, wint hij op een haar na het kampioenschap.”

Volgens Bas gebeurt hetzelfde op de arbeidsmarkt. “Werkgevers betalen zich blauw aan campagnes om talent binnen te hengelen, terwijl er fantastische mensen langs de kant staan die dolgraag willen werken. Je kunt je blind staren op cv’s en wat mensen niet kunnen, maar ik kijk liever naar motivatie en wat mensen wél kunnen. En ik stel vragen om hun potentie te ontdekken. ‘Pas je bij onze missie? Deel je onze waarden? Op welke plek kun jij de beste punten scoren?’”

Door deze insteek werken bij TommyTomato veel mensen die eerder een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Een gescheiden moeder die alleen kan werken als de kinderen op school zitten, iemand die elke week zware migraine heeft en statushouders die nog Nederlands moeten leren. “En voor de rol van Health Angel, de bezorgers van onze lunch, nemen we alleen 65-plussers aan”, zegt Bas. “Al deze mensen zijn ongelooflijk belangrijk voor onze organisatie.”

Extra voordeel van deze maatschappelijke Moneyball-aanpak: ook hoogopgeleid talent komt graag bij TommyTomato werken. Volgens Bas hebben verschillende collega’s zelfs banen met dikkere salarissen achtergelaten. “We hebben iemand van HelloFresh, om maar wat te noemen.” Waarom? Dat weet Bas precies. “Mensen doen het liefst iets goeds voor de wereld. Ze willen belangrijk zijn voor anderen. Bijdragen. Bij ons maak je gigantische impact op het leven van kinderen.”

WAAROM ZOU JE GROOT WILLEN WORDEN?

Impact is het sleutelwoord. Bij het mkb maak je impact, op je eigen tempo en manier. Het draait om snel leren in de praktijk, creatief zijn en een brede set vaardigheden ontwikkelen. In een platte organisatie, waarbinnen je veel samenwerkt en een persoonlijke band opbouwt met collega’s. Wow, als je het zo bekijkt, is werken bij een klein tot middelgroot bedrijf lang zo gek nog niet. Je zou als werkgever bijna niet meer willen groeien …

6X PLUSPUNTEN VERZILVEREN

Beweeg je muis over de vlakken om meer te lezen.

6X PLUSPUNTEN VERZILVEREN

LOKAAL

Weinig reistijd is meer tijd voor jezelf. Dus werf lokaal, zowel on- als offl ine. Hang je vacature op prikborden in winkels en cafés. Stem socialmedia-advertenties af op specifi eke postcodegebieden. En vraag collega’s om vacatures te delen met bekenden.

NIEUWE DINGEN LEREN

Mogen mensen ook taken oppakken die buiten hun functieprofiel vallen? Laat dat zien. Van praktijkervaring leer je altijd meer dan van een cursus.

IMPACT

Laat zien hoe mensen het verschil maken binnen jouw bedrijf. Op wie heeft hun werk allemaal effect? En hoe past het werk in het grotere plaatje van maatschappij en milieu?

FAMILIECULTUUR

Laat zien dat niemand een nummertje is. Bijvoorbeeld door iedereen een gezicht te geven op je website en in je werkomgeving. Of door op social media foto’s te delen waar het teamgevoel vanaf spat.

KORTE LIJNTJES

Kunnen mensen bij jou snelheid maken? Is er ruimte voor eigen ideeën? Hoef je niet om toestemming te vragen? Maak het expliciet, want dat trekt ondernemende types aan.

GROEIEN

Bied perspectief door te beschrijven hoe de toekomst bij jouw bedrijf eruit kan zien als jullie groeien en medewerkers meegroeien.